Året var 2014, og danskerne spiste oftest street food under varmere himmelstrøg. Men det ændrede sig i en tom lagerhal på Papirøen: Copenhagen Street Food slog dørene op, og i de næste fire år besøgte flere millioner madmarkedet fra nær og fjern. Copenhagen Street Food lukkede, som det havde været planlagt fra begyndelsen. Men efterfølgende har vi i Street Food District brugt erfaringerne fra Papirøen til at skabe tre madmarkeder i både København og Odense. Det betyder, at vi i dag står bag en stor del af Danmarks street food-markeder, der har vundet popularitet fra øst til vest.

Et street food-marked skal være et laboratorium, hvor nye iværksættere og ildsjæle kan dyrke deres passion for mad og kreative håndværk og lære at stå på egne ben. Det er et rum i byen, hvor vi alle kan dyrke fællesskabet og mærke nærværet, men hvor vi også møder spændende fremmede kulturer. Og det skal eksistere på en måde, som tager hensyn til både klimaet, miljøet og mennesket.

Jesper Julian Møller - Street Food District

Street Food Districts historie: fra Nationalmuseet til steet food-markeder i København og Odense

Iværksætter og kok Jesper Julian Møller startede sin køkkenkarriere tidligt i sit liv. Allerede som 10-årig stod han nemlig som opvasker på Græsted Kro, og kom som 16-årig i lære som kokkelev i Helsingør. Fra han blev færdiguddannet, har Møller arbejdet på flere anerkendte restaurationer som Kong Hans, Olsen og Falsled Kro – og havde sågar også et længere ophold i Verona for at lære at mestre det italienske køkken.

I 2000 startede Jesper Julian Møller som restauratør på Nationalmuseet i København, og i 2010 slog han dørene op for restauranten Toldboden. For begge restauranter var – og for Toldboden stadig er – det gældende, at mad og oplevelser skal være i øjenhøjde.

I 2014 overtog Jesper Julian Møller de gamle papirhaller på Papirøen og missionen var klar: Jesper Julian Møller ville give stedet tilbage til folket og hjælpe flere til at åbne egen virksomhed inden for restaurationsbranchen. Derfor fandt han på at drive konceptet gennem det, han kalder ”selvstændige køkkenchefer”. Som selvstændig street food-køkkenchef serverer man en enkelte, simple retter i sin lille bod – og det var et koncept, der tiltalte mange mennesker, for i løbet af få måneder havde Copenhagen Street Food 40 mindre street food-køkkener i den gamle papirhal.

Men alt godt får en ende, og da markedet på Papirøen måtte lukke ned december 2017, måtte alle medarbejderne enten afskediges – eller konceptet måtte finpudses og videreudvikles til en version 2. Jesper Julian Møller og hans team valgte det sidste.

I 2017 blev street food-konceptet færdigudviklet, og planen var at åbne nye steder i København. Det blev dog til lidt mere end bare København – Odense Street Food, også kaldt Storms Pakhus, blev også åbnet.

Storms Pakhus åbnede i august 2017 med 20 selvstændige fynboer og cirka 80 ansatte i vores regi. Sammenlagt er der små 200 ansatte, som har med Odense Street Food at gøre, hvis de selvstændige tælles med.

Ligeledes i 2017 blev der indgået en kontrakt med Slots- og Kulturstyrelsen vedrørende Grønlandske Handelsplads, og der blev også indgået en kontrakt med REDA på Refshaleøen. Denne gang var visionen klokkeklar; havnen skulle tilbage til folket. Derfor har vi i dag stederne Toldboden, Broens Gadekøkken og Reffen, som udgør deres egen geografiske trekant med havnen som fællesnævner.

I maj 2018 åbnede de to street food-venues, Reffen og Broens Gadekøkken. Broens Gadekøkken repræsenterer Københavns anerkendte restaurationsbrands og er drevet af dedikerede fagfolk, mens Reffen er en iværksætterplatform, som i dag er Nordens største af sin slags, og hvor vi har 50 madentreprenører og 10 kreative ildsjæle.

97

Happy Clients

12000

Hours of Work

65000

Photos Taken

214

Completed Projects